​Vi tilbyder vaccination af hund og kat

Hunde og katte skal vaccineres for at være beskyttet mod smitsomme sygdomme, der i visse situationer kan være dødelige. Ingen vaccinationer vil kunne give 100 % beskyttelse, men sammen med dyrets eget immunforsvar/modstandskraft, vil en vaccination være den mest optimale måde at beskytte dit dyr mod smitsomme sygdomme. Hos vaccinerede dyr, hvor disse sygdomme i sjældne tilfælde ”bryder igennem” vaccinationsbeskyttelsen, bliver sygdomsforløbet som regel ikke så alvorligt, og dødelig udgang vil være meget usædvanligt.

Hvilke sygdomme undgår man ved vaccination af kat og hund?

Hunde bør vaccineres mod:

• Parvovirus (smitsom blodig virusdiarré)
  • Hundesyge
  • Smitsom leverbetændelse

Katte bør vaccineres mod:

• Kattesyge
  • Katteinfluenza

Desuden kan der være lokale forhold, der gør sig gældende, hvorfor yderligere vaccination af kat eller vaccination af hund kan være nødvendige, om end dette vil være sjældent.

Hvornår skal hunde og katte vaccineres?

Hvalpe og killinger bør have 2 basisvaccinationer med en måneds interval. I de første par måneder vil de være beskyttet af antistoffer, som de modtager via råmælken fra tæven/hunkatten. Fra 8–12 ugers alderen aftager denne beskyttelse, og derfor anbefaler vi, at man få foretaget den første vaccination af hund, når den er ca. 8 uger gammel, og første vaccination af kat, når den er 12 uger. Hos begge gælder at der skal gives en ekstra vaccination 1 måned senere for at sikre optimal beskyttelse.​

Voksne hunde og katte bør have regelmæssig genvaccination for at bibeholde deres optimale beskyttelse. De antistoffer, som er dannet i forbindelse med vaccinationen, falder med tiden, men der vil være individuelle forskelle, med hvilken hastighed dette sker.

Revaccinationstintervallet for hunde og katte afhænger af hvilke sygdomme, der vaccineres imod. Du bør derfor følge din dyrlæges anbefalinger.

Vaccination ved rejse til udlandet

Skal din hund eller kat på rejse til udlandet, skal den vaccineres mod rabies (hundegalskab) samt være ID-mærket og have et pas (oprettes af din dyrlæge).

Hunde og katte født efter 3. juli 2011 skal være chippet. Er de født tidligere accepteres øretatovering såfremt den er mulig at læse.

Vigtigt:

Vaccinationen skal foretages mindst 3 uger før rejse ud af Danmark!

Ved rejse til og fra lande inden for EU skal hunde og katte vaccineres mindst 3 uger før afrejse. Vaccinen kan tidligst gives fra 12 ugers alderen og skal gives igen hvert 3. år såfremt der anvendes vaccinen Nobivac Rabies vet. Anvendes anden rabiesvaccine skal hunde og katte genvaccineres efter producentens anbefalinger.

Ved rejse til og fra lande uden for EU-lande gælder særlige regler. For nærmere regler se fødevarestyrelsens hjemmeside.

Bestil tid til vaccination af hund eller kat

Ønsker I at bestille tid til en vaccination af kat eller hund, er I altid velkomne til at ringe til os på telefon: 45 87 35 07.

Sundhedseftersyn

Hvorfor behov for sundhedseftersyn?​

​Hunde og katte kan ofte udvikle sygdomme, som man som ejer ikke umiddelbart registrerer. Derforer det vigtigt med et sundhedseftersyn, hvorved disse sygdomme enten kan forebygges eller opdages i tide, så en behandling kan iværksættes.

På Lyngby Dyrehospital anbefaler vi som minimum et årligt sundhedseftersyn, hvor dyrlægen får mulighed for at undersøge din hund / kat og stille spørgsmål til dit dyrs almenbefindende, vægtstatus, fodring m.m.

Er der mistanke til sygdomme, vil vi kunne udtage blod–og urinprøver til nærmere undersøgelse på vores eget laboratorium. Vi vil derfor være i stand til at kunne få svarene meget hurtigt - oftest samme dag!​

Hvad omfatter et sundhedseftersyn?

• Temperatur - ved mistanke til sygdom tages temperatur.​
  • Vægtkontrol - hunden / katten vejes og der tales om fodring .​
  • Øjne - tåreflåd, slimhindeforandringer, forandringer på / inde i øjet .​
  • Ører - øregange undersøges for betændelse / voksdannelse m.m. og ørehår ved ydre øreåbning plukkes evt.​
  • Mundhule - tænder og slimhinder efterses evt. renses tænder for tandsten.​
  • Lymfeknuder - visse lymfeknuder mærkes igennem for at afsløre, om der er infektion i bestemte områder i kroppen.​
  • Kredsløbet - hjerteslag, hjerterytme, puls og ”det perifere” kredsløb kontrolleres.​
  • Luftveje - der lyttes på lunger og spørges til hoste m.m.​
  • Bughule - mærkes igennem for unormale fund, og der spørges til ædelyst, drikkelyst, afføring og urinering.​
  • Hud og pels - gennemgås for forandringer, og der spørges til kløe m.m.​
  • Ben / poter - der spørges til bevægelsesgener. Poter / negle ses efter.​
  • Kønsorganer - hos hanhunde føles testikler efter for hævelse/ømhed. Hos tæver og hunkatte efterses brystkirtler og skedeåbning,og der spørges til løbetider af hensyn til hormonforstyrrelser.